Procesy poznawcze doczekały się różnorodnych klasyfikacji. Głównym podziałem jest jednak podział na elementarne oraz złożone procesy poznawcze.
Elementarne procesy poznawcze polegają na odbieraniu, przetwarzaniu, interpretowaniu oraz przechowywaniu informacji. Wśród nich wyróżniamy: uwagę, percepcję, pamięć, kontrolę poznawczą oraz funkcje wykonawcze. W niektórych klasyfikacjach do elementarnych procesów poznawczych zaliczana jest także wyobraźnia. Złożone procesy poznawcze to zaś myślenie oraz język.
Zaburzenia funkcji poznawczych negatywnie wpływają na życie osób ich doświadczających. Niekorzystny wpływ obserwowany jest zarówno w życiu zawodowym (czego wynikiem są m.in. zaburzenia kognitywne), jak i prywatnym, rodzinnym (m.in. zaburzenia poznawcze w schizofrenii). Zaburzenia funkcji poznawczych mogą występować u każdego, bez względu na wiek. Najczęściej dotykają jednak osoby w podeszłym wieku oraz dzieci.
Przyczyny zaburzeń funkcji poznawczych mogą być różnorodne. Wśród najczęściej występujących czynników wyróżnia się:
Zaburzenia poznawcze w obrębie pamięci dzielone są na ilościowe (hipermnezja, hipomnezja, amnezja) oraz jakościowe (złudzenia pamięciowe, kryptomnezja, konfabulacje). Zaburzenia uwagi to najczęściej problemy z koncentracją, nadmierna lub niedostateczność przerzutność uwagi oraz nadmierne rozpraszanie uwagi. Osoby, które borykają się z zaburzeniami spostrzegania, mogą doświadczyć m.in. iluzji (złudzeń), omamów (halucynacji), zaburzeń psychosensorycznych (parahalucynacji), depersonalizacji oraz derealizacji. Zaburzenia funkcji poznawczych w obrębie myślenia dzielone są na trzy grupy: zaburzeń toku myślenia, zaburzeń treści myślenia oraz zaburzeń logiki procesów myślowych. Zaburzenia toku myślenia obejmują m.in. mutyzm, przyśpieszenie lub spowolnienie myślenia, drobiazgowość, persewerację, rozkojarzenie myślenia. W przypadku zaburzeń treści myślenia wymieniane są myśli nadwartościowe (kierowanie się w życiu absurdalnymi ideami), obsesje (natrętne, niepożądane myśli) oraz urojenia (m.in. prześladowcze, erotyczne, somatyczne, wielkościowe).
Łagodne zaburzenia poznawcze (MCI) objawiają się pogorszeniem sprawności procesów poznawczych bez towarzyszącego mu otępienia. Najczęściej dotyczą tylko jednej funkcji poznawczej - w najliczniejszych przypadkach jest to pamięć. Osoba, która cierpi na łagodne zaburzenia pamięci, zazwyczaj po zastanowieniu oraz skupieniu uwagi jest w stanie przypomnieć sobie potrzebne informacje. Łagodne zaburzenia pamięci nie utrudniają codziennego funkcjonowania. Należy je odróżniać od otępienia, które to negatywnie wpływa na życie codzienne. Objawia się ono m.in. poprzez pogorszenie dbałości o korespondencję, finanse, ubieranie się, odżywianie oraz higienę osobistą.
Obecnie dostępnych jest badań, które umożliwiają diagnozowanie zaburzeń funkcji poznawczych. Wśród najpopularniejszych wyróżnia się:
W przypadku wystąpienia zaburzeń funkcji poznawczych warto umówić się na wizytę u specjalisty. Psychoterapia indywidualna, na której przeprowadzone zostaną testy, pomaga w postawieniu właściwej diagnozy. Rehabilitacja funkcji poznawczych, która opiera się na ćwiczeniach funkcji poznawczych, pomaga w powrocie do pełnej sprawności.
Cytowania:
Mosiołek A., Metody badań funkcji poznawczych, Psychiatria 2014, tom 11, nr 4, s. 215 - 221
Materska M., Tyszka T., Psychologia i poznanie, 1997